, , , , , ,

Jeśli nie chciałeś wiązać się z mainstreamowym Steamem, ale jednocześnie chciałbyś korzystać z dobrodziejstw globalnej sieci, to mam dla Ciebie dobrą wiadomość- platform do cyfrowej dystrybucji gier jest więcej niż tylko jedna. W dalszej części wpisu zostanie omówionych sześć innych platform.

Istnieje wiele platform, które poza grą z innymi ludźmi, zapewniają również szereg przydatnych funkcji do zarządzania kontem przypisanym do gry, jak chociażby tworzenie list znajomych lub integracja z facebookiem. Aby się zbytnio nie rozpisywać, przedstawię je w formie tabeli.

Zalety elektronicznej dystrybucji

Korzystając z dobrodziejstw współczesnej sieci, możemy zapomnieć o szukaniu na pułkach sklepowych gry, której i tak tam nie ma i tylko tracić czas, zanim wziąć to co się chce i zacząć grać. Elektroniczna dystrybucja posiada wiele zalet:

  • częste promocje na gry, sięgające nawet 90%
  • stały dostęp do towaru
  • rozwiązany problem kolejek ( choć nie do końca )
  • czyste półki w pokoju, na których nie muszą leżeć płyty z instalkami
  • automatycznie prowadzone statystyki rozgrywki

Cyfrowa dystrybucja gier

Poniżej wymienione platformy cyfrowej dystrybucji wymaganą instalacji na komputerze specjalnej aplikacji klienta, która umożliwia dostęp do gier powiązanych z kontem użytkownika.

platformadata otwarcia główne cechy

Battle.net

1997

  • umożliwia rozgrywkę w sieci w gry firmy Blizzzard Etertainment: Diablo, Diablo 2, Diablo 3, Warcraft 2, Warcraft 3, World of WarCraft, StarCraft, StarCraft 2, Blizzard Dota
  • Jedno konto łączy pojedyncze profile z każdej z powyższych gier
  • Umożliwia połączenie z kontem na Facebooku
  • prowadzenie statystyk gracza
  • udostępnia „dom aukcyjny”, do wymiany przedmiotów między graczami

Steam

2003

  • własność firmy Valve Corporation
  • stan sklepu ze stycznia 2012 to 1492 tytuły w bazie
  • po uiszczeniu odpowiedniej kwoty, gracz zyskuje dożywotnie prawo do ściągania gry z serwerów Steama, oraz jej nieograniczonego korzystania
  • często organizowane promocje (nawet -90%), sprawiają, że jest to sposób dystrybucji z którym bardzo ciężko konkurować
  • jedno konto umożliwia przypisywanie dowolnej ilości gier
  • umożliwia rozgrywkę z innymi graczami, tworzenie list znajomych, prowadzenie rozmów
  • stały dostęp towarzystwa do grania : ponad 40 milionów aktywnych kont i 5 milionów graczy online w godzinach szczytu
  • zintegrowany system zdobywania osiągnięć (wyróżnień) w grach
  • oferuje przechowywanie zapisów gier w chmurze
  • udostępnia dom aukcyjny do wymiany przedmiotów między graczami

Good Old Games

2008

  • własność Projekt RED S.A.
  • platforma oferuje gry już zapomniane, stare, klasyczne, których nikt od dawna nie dystrybuował (mniam!)
  • dostępnych jest ponad 300 tytułów
  • brak aplikacji desktopowej – ściągasz i grasz
  • gry wolne od zabezpieczeń DRM
  • do gry nie jest wymagane połączenie internetowe

Desura

2009

  • oferuje gry które można uruchomić na systemie Windows i Linux
  • większość gier  pochodzi od mało znanych lub dopiero początkujących deweloperów chcących dorobić
  • zawiera pełno nieoficjalnych dodatków do gier, jak chociażby dodatki do Portala – silne powiązanie ze społecznością Mod DB

DJL

2010

  • opensoure’owy menadżer gier na licencji GPL napisany w Pythonie 2.5
  • przeznaczony wyłącznie dla systemów GNU/Linux
  • repozytorium zawiera ponad 100 tytułów

GameSpot/Impulse

Marzec 2011

  • własność GameSpot Corporation
  • biblioteka ponad 1200 gier
  • zbieranie osiągnięć
  • platforma oferuje tworzenie listy znajomych, tworzenie meczy w rozgrywkach multi
  • umożliwia prowadzenie czegoś na wzór bloga
  • przechowywanie zapisów gier w chmurze

Origin

Czerwiec 2011

  • własność Electronic Arts
  • prawie 6 milionów zarejestrowanych graczy
  • w ofercie znajdują się gry na licencji Electronic Arts

Szpiegowskie zabiegi EA?

Jak widać, dominacja Steama jako lidera w dystrybucji cyfrowej, wcale nie jest niezagrożona.

nerfnow.com

Wciąż powstają nowe platformy, prześcigające się w promocjach, oferowanych funkcjach.