Ouya

, , , ,

Odliczanie dobiegło końca. Z dniem 8 sierpnia 2012 roku dobiegła końca zbiórka środków potrzebnych na budowę i promocję nowej konsoli do gier. Przyszła pora na zebranie wszystkich za i przeciw oraz ujawnienie statystyk. 

Zagadka

W tym całym zamęcie spowodowanym przez entuzjazm na temat nowego gracza na rynku konsolowym, moją uwagę wciąż zaprząta jedno z pierwszych zdań opisujących OUYA i które teraz stanowi jeden z głównych walorów tego urządzenia. Chodzi mi o to, że ‚ będzie to wolna platforma … zbudowana w oparciu o system Android … za niską cenę … dla każdego ‚.

Mój mózg nie potrafi przestać pytać o to- dlaczego Google nie pokusiło się o ty by samemu wydać taki sprzęt, zwłaszcza jeśli mówimy o maszynce która ma działać na ich systemie operacyjnym. Już teraz Google Play, sklep z aplikacjami na telefony i tablety z Androidem, posiada takie gry, które są dostępne za darmo ale mają wbudowane mikropłatności… czyli dokładnie to samo co przedstawia nam się w modelu biznesowym OUYA ! ;/

Google, dlaczego pozwoliłeś aby jakaś obca , zewnętrzna firma zajmowała się tym co powinno należeć do ciebie? Mówisz że nie interesuje cię inwestowanie w hardware, a sam promujesz Nexusa 7 i Nexusa Q!

Statystyki

Tym razem nie ma tu kłamstwa, no chyba że wpłaty okazałyby się fake’owe. Projekt OUYA zakończył zbiórkę z wynikiem przekraczającym 8,5 miliona dalarów i uplasował się na drugim miejscu w kategorii wielkości sumy zebranych środków, w całej dotychczasowej historii serwisu Kickstarter. Pierwsze miejsce wciąż należy do Pebble: E-Paper Watch for iPhone and Android, które zdobyło ponad 10,26 miliona dolców.

Dla przypomnienia- zakładaną kwotą potrzebna do realizacji projektu było marne 950000 $. Oznacza to, że wynik końcowy stanowi 905% tego co zamierzano osiągnąć- całkiem nieźle.

kategoria kwota jednostkowa ilość osób suma
rezerwacja nazwy użytkownika + newsletter 10 $ 1.770 17.700$
rezerwacja nazwy użytkownika + status fundatora 25 $ 1.898 47.450
konsola OUYA z jednym kontrolerem (cena promocyjna) 95 $ 1.000 95.000 $
konsola OUYA z jednym kontrolerem 99 $ 46.124 4.566.276$
konsola OUYA z limitowanej brązowo-metalowej edycji, dostępna tylko w ciągu ostatniego tygodnia trwania akcji + jeden kontroler 140 $ 7.755 1.085.700
konsola OUYA + dwa kontrolery z wypaloną nazwą użytkownika 225 $ 2.500 562.500
konsola OUYA z pierwszej partii + dostęp do SDK + dodatkowy kontroler + dev start guide + reklama  własnej gry na OUYA za friko przez rok + własna gra opatrzona jako „stworzona przez fundatora” 699 $ 600 419.400
Developer Special + pierwszeństwo w kontakcie mailowym + zaproszenie na imprezę w Los Angeles + prezent niespodzianka 1.337 $ 226 302.162 $
Dzień z Yves Behar’em (warsztaty projektowania gier, deweloping na OUYA i takie tam) 5.000 $ 4 20.000 $
cała pierwsza partia konsol będzie miała wypaloną twoją nazwę użytkownika + zaproszenie na prywatną kolację z założycielami projektu OUYA + dożywotnia wdzięczność 10.000 $ 12 120.000$
suma zebranych środków średnia wpłacona kwota = 135,56 $ 63.416 8.596.475 $

Wielkie nadzieje

Współpracę z OUYA zapowiedziało już kilku gigantów growych, jak chociażby: Square Enix, Vevo, Robotoki, Namco Bandai, Plex czy Mojang. Studia te zapowiedziały, że będą chciały wypuszczać swoje tytuły również na tę nową konsolę.

Wiadomo również, że OUYA będzie miała wsparcie ze strony OnLive, co oznacza znaczne przyspieszenie rozwoju grania w chmurze.

Nie mów hop

Dużo uśmiechów, oklaski, laury i okrzyki entuzjazmu- wszystko to wkońcu przeminie i trzeba będzie zmierzyć się z brutalną rzeczywistością. Czy OUYA zdoła zapewnić sobie miejsce na surowym rynku konsolowym, w momencie gry tej jest już opanowany przez trzech gigantów, a rynek gier mobilnych zaczyna być przechwytywany przez tablety ?

Każdy telewizor wyprodukowany od tego roku będzie posiadał wbudowany mini system operacyjny, wyposażony w przeglądarkę internetową. Jeśli dodać do tego połączenie USB lub Bluetooth umożliwiające zabawę padem- co stoi na przeszkodzie, żeby otworzyć stronę Gaikai i cieszyć się z cloud gamingu ?

Czy Tegra 3 sprosta wymaganiom młodych i ambitnych deweloperów którzy już teraz mają telefony z takim hardwarem? Nie zapominajmy, że konsole i w ogóle hardware to w założeniach inwestycja długoterminowa, a przy dzisiejszym tempie aktualizacji i rozwoju technologii, trudno będzie sprostać oczekiwaniom przy zamkniętym w pudełku sprzęcie, który już dzisiaj zdaje się być wystarczającym, ale nie rewelacyjnym.