e27-Unity

, ,

Nie tylko UDK, ale i Unity doczeka się w tym roku liczby 4 w nazwie. W obu przypadkach możemy mówić o ogromnym skoku technologicznym, jednak – o ile UDK zawsze było kojarzone z grami typu AAA, o tyle Unity wzbudza częściej o wiele mniejsze emocje, będąc reklamowanym jako technologia do tworzenia bardziej gierek niżeli gier. Najnowsza aktualizacja może jednak sprawić że role się odwrócą.

Oczywiście, jest to trochę na wyrost i nie należy się spodziewać drastycznej zmiany upodobań deweloperów. Unity pozostanie ciągle tą technologią, przeznaczoną bardziej dla małych i prężnych zespołów, niżeli dużych koncernów. Świadczyć o tym może chociażby kilka pozycji z biblioteki gier zbudowanych na tej technologii:

  • Samurai: Way of the Warrior HD : top-down bit them up , 0,79 euro na AppStorze
  • Rochard : platformówka 3d, PSN-exclusive,  mechanika manipulacji grawitacją
  • Jelly Defense : mięciutki, minimalistyczny tower defense
  • FRACT : coś z pogranicza gry, spektaklu i happenningu
  • GLiD : platformówka logiczna, lekki saspens
  • Fusion Fall : MMO w universum Cartoon Network pff big deal
  • FEIST : platformówka z mrocznym lasem, wściekłymi jeżami i muchami, a wszystko to za zasłoną czystej czerni
  • Escape Plan : czarno-biała logika z atramentem zamiast krwi, tytuł startowy na PS Vita
  • AaaaaAAaaaAAA…!!! for the Awesome : zręcznościówka z motywem przemierzania tuneli bez dotykania ścian

Chociaż z drugiej strony, patrząc na listę wspieranych technologii, możliwości do tworzenia efektów i logiki oraz wszechstronność zastosowań tego środowiska, myślenie o tym silniku jako o narzędziu przyszłości nie wydaje się być aż tak oderwane od rzeczywistości.

Jakiś czas temu pisałem o Unity 3d w kontekście promocji na darmową wersję pro trzeciej wersji tej technologii. Z tej perspektywy można to potraktować jako próba wzbudzenia zainteresowania i przypomnienia o marce- i dobrze, może dzięki temu ci deweloperzy którzy do tej pory chowali swoje pomysły do szuflady, ośmielą się pokazać je światu, właśnie dzięki Unity. Ci natomiast, którzy podchodzą do  game-devu bardziej na poważnie, zwrócą uwagę na odświeżony silnik do tworzenia gier. Wersja czwarta silnika wnosi parę dobrych, nowych cech, jak chociażby:

Więcej portów

Wracając- Ci mali (kilku, kilkunasto- osobowe zespoły deweloperów), bardziej dbają o potrzeby sobie podobnych, stąd naturalne wydaje się być pójście w stronę kompatybilności z różnymi systemami. Najnowszym nabytkiem wśród dostępnych portów dla gier tworzonych w środowisku Unity będzie Linux.

W ten sposób Unity ogarnie większość dostępnych liczących się w growym świecie systemów i środowisk.: Windows, iOS, Flash Player, Android, Xbox 360, PS3 Do pełni szczęścia brakuje już tylko WP7 🙂

 Lepsze animacje

Unity 4 ma wnieść ze sobą również nowe spojrzenie na animację. System Mecanim w założeniu ma poprawić pracę nad tworzeniem animacji, ich mieszaniem i spontanicznym aktywowaniem według zachowań.

http://www.youtube.com/watch?v=QGXns8GemU0

Wygodny Flash

Doczekaliśmy się również logicznego eksportu projektu z Unity do playera Flash, bez konieczności doinstalowywania dodatkowych wtyczek.