, , , ,

Jakiś czas temu pisałem o usprawnieniach silnika UDK, pozwalajacych mu między innymi na tworzenie gier na Mac’i. Tym razem studio Epic Games postanowiło posunąć się jeszcze dalej, tworząc port swojego silnika na Flash’a.Czy mainstream’y zaczną wychodzić na stronach internetowych zamiast w pudełkach? Wiele wskazuje na to, że część game developerów, była by chętna pójść na taki układ:

  • w pełni trójwymiarowe środowisko gry;
  • efekty graficzne na zadowalającym poziomie;
  • możliwość tworzenia złożonej AI, fabuły, oraz obszernego kontentu;

Bardziej dosadnie, zostało to zaprezentowane i udowodnione na  Adobe MAX 2011.

Pełną wersję znajdziesz tutaj 

Przyznam się otwarcie- jestem ze starego pokolenia, pamiętającego platformówki Windowsa 95, Tajemnicę Statuetki i takie tam. Gdy patrze na to w jakim kierunku podąrza nowa sieć, nabieram pewnym obaw, że wkońcu zniknie – definitywnie i jednoznacznie, to co moglibyśmy określić jako ‚pieczołowitość’, ‚podniosłość’, momentu w którym instalujemy grę na swojej maszynie. Gdy padają takie stwierdzenia jak : Flash is a game consol  for internet, ciarki przechodzą mnie po plecach. Cóż, moze po prostu jestem już za stary na to ;/

Zawsze podchodziłem z dystansem do technologii Flash, twierdząc, że trudno jest zrobić w tym coś nowego. Zwłaszcza że to o czym jest teraz mowa to wykorzystanie flasha jako portu przejściowego, a nie faktycznego środowiska w którym miałoby się tworzyć te nowe gry. Poza tym, była już jakiś czas temu mowa o tworzeniu konwertera, mogącego przekształcić  animację Flash, w animację Canvas. Mówiąc krótko- Flash rozwija się tak powoli i w tak małym stopniu, że lepiej jest doczepiać do niego różne bajery, pryskać perfumami, itp.

Inaczej sprawa wygląda z ciągle rozwijającym się WEbGL’em, HTML5, skryptami JS, i tak dalej. Przyszłość pokaże, która z tych technologii zyska sobie lepszych partnerów do rozwoju.