hib5-icon

, , , ,

Okazuje się że nie wszyscy gracze są chciwymi, samolubnymi piratami, których nie interesuje nic poza własną korzyścią. Wystarczy udostępnić przyjazne medium, stworzyć odpowiedni biznes plan, a ludzie sami będą chcieli płacić. Ostatnie Humble Indie Bundle udowadnia, że jest to możliwe i że można dzięki temu zgromadzić naprawdę duże pieniądze. 

Żadna z poprzednich akcji pod znakiem Humble Bundle, a było ich już przeszło jedenaście, nie zdołała przebić progu 2.5 miliona dolarów dochodu.  Raz nie dopisała frekwencja, innym razem biblioteka nie była dość atrakcyjna. Tym razem można jednak powiedzieć o idealnym wyważeniu pomiędzy wartością proponowanego contentu, a jego ceną.

przychod-hib

ilość zebranej mamony

Humble Indie Bundle 5 ustanowiło nowy rekord zebranych środków zamykając akcję z wynikiem 5.107.136 dolarów i 13 centów. Jest to wynik dwukrotnie wyższy od dotychczasowego rekordu ustanowionego 27 grudnia zeszłego roku przy okazji Humble Indie Bundle 4.

sprzedaz-hib

ilość sprzedanych kopii paczek

Drugim, nowo ustanowionym rekordem jest ilość sprzedanych kopii zestawów, co można odczytywać jako wskaźnik rozprzestrzenienia wiedzy o produkcie. Obecny rekord to 598993, czyli  ponad 150000 więcej kopii niż w przypadku Humble Indie Bundle 4.

srednia-cena-hib

średnia cena za zestaw

Średnia cena za jeden zestaw również wskazuje tendencję wzrostową (8.53$), choć nadal, nie stanowi zagrożenia dla Wyniku pierwszej akcji Humble Bundle (9.18$). Tak czy siak- to wciąż mniej niż jedna dziesiąta ceny rynkowej za tego typu zestaw więc nie mamy co narzekać.

Podobnie jak dotychczas, najbardziej hojnymi graczami okazali się posiadacze systemów Linux’owych- 12,5$, następnie użytkownicy Mac’ów – 9.99$, a na szarym końcu tradycyjnie znaleźli się sympatycy Windows’a – 7.97$. Nowością natomiast można nazwać trend ciągle zmniejszającej się roli tych, którzy płacą najwięcej. Linux’owców jest coraz mniej, w stosunku do fanów Apple’a.

Znajdą się maruderzy, którzy będą twierdzić, że to i tak słaby wynik,  w porównaniu do tego ile na takim pakiecie można by zarobić biorąc pod uwagę jego realną cenę rynkową- bez Humble Bundle, za podobny zestaw gier, trzeba by zapłacić przeszło 100$, co oznacza, że grupa około 600.000 kupujących mogłaby wygenerować dochód na poziomie 60.000.000 dolarów. Problem w tym, że mało kto byłby w stanie wyłożyć tak sporą kasę. Po drugie- w perspektywie sprzedania gry za dolara lub nie sprzedania jej wcale, ta pierwsza opcja wydaje się być bardziej atrakcyjna.

wyniki-hib5

statystyki ostatniej edycji Humble Bundle

Tak dobry wynik może nieco zaskakiwać, zważywszy że trzon akcji stanowiły gry, które jak dotąd jeszcze nie pojawiały się w Humble Bundle ( poza LIMBO ). Braid, Super Meat Boy- stali bywalcy, oraz Lone Survivor i Bastion, zostały dodane tydzień po trwaniu akcji a ich nabycie gwarantowało jedynie przebicie aktualnej, średniej ceny za pakiet.

lista-hib5

Biorąc pod uwagę bibliotekę gier, trudno jest skonstruować ofertę bardziej atrakcyjną. Dodatkowo, dużą rolę odegrała tu wartość dodana, czyli soundtracki do pięciu z ośmiu oferowanych tytułów. Do pełni szczęścia zabrakło już tylko: World of Goo, Trine i Shanka.

Organizatorzy akcji Humble Bundle nie ujawniają statystyk odnośnie rozdysponowania zebranej kwoty, ale można przypuszczać że co najmniej 10% z całości poleciało do organizacji charytatywnych (Electronic Frontier Foundation i Child’s Play Charity) i co najmniej tyle samo przypadło w udziale samym organizatorom. Dobry biznes-plan?