handheld-icon

, , , , , , , , , ,

Dzisiaj graczem może uważać się każdy kto, ma telefon komórkowy, albo komputer w pracy, czy chociażby gps w samochodzie. Wszędzie są gry- otaczają nas, a zasady grywalizacji przechodzą coraz mocniej do naszej rzeczywistości. Dziś będzie trochę mowy o tym jak można grać na dedykowanym do tego urządzeniu przenośnym. Nie telefony, nie zabawki za 2 złote – mowa o handheldach

Każdego roku, pojawiające się nowe trendy i technologie, powodują powstanie coraz węższych specjalizacji. Dotyczy to również graczy. Obecnie możemy rozróżnić co najmniej trzy grupy ogólne (handheldy, komputery, konsole stacjonarne) i siedem podgrup graczy, które mogą się nawzajem przenikać, łączyć. Dziś pomówimy o jedne z tych grup – handheldy, czyli konsole przenośne, które umożliwiają zabawę w autobusie, we pociągu, na wykładzie. Przez handheldy mamy tu na myśli urządzenia dedykowane– odrzucamy telefony i smartphone’y – pomówimy o nich innym razem.

Sony -strefa mainstreamu

Przenośna konsola Sony, to pierwsza konsola, która wykorzystywała dedykowane dyski optyczne UMD (Universal Media Disc).

PSP – podstawowy, pewny wybór młodego poszukiwacza przygód. Wypromowane na jedyne w swoim rodzaju urządzenie, podbiło już świat, a to wszystko za sprawą obietnicy składanej przez Sony- dzięki temu urządzeniu, doświadczysz tego samego co przy pomocy konsoli stacjonarnej.

wersje PSP procesor i RAM ekran, wymiary i waga bateria premiera i cena startowa

PSP-1000

  • 333 MHz
  • 32MB
  • 4.3 cala 480x272px
  • 23x
  • 260g
1800 mAh
  •  2004
  • 250$

PSP-2000

  •  333 MHz
  • 64MB
  • 4.3 cala 480x272px
  • 18x
  • 175g
1200 mAh 2007

PSP-3000

  •  333 MHz
  • 64MB
  • 4.3 cala 480x272px
  • 18x
  • 179g
1200 mAh 2008

PSP-N1000 aka PSP Go

 333 MHz
  • 3.8 cala 480x272px
  • 16.5x
  • 158g
 ? 2009

PSP-E1000

333 MHz
  • 4.3 cala 480x272px
  • 21.6x
  • 223g
 1200 mAh 2011

PS Vita

  • 5 cali 960x544px
  • 182×83.5×18.6
  • 260g
? (3-5 godzin) 2012

Mijały lata, a Sony wynajdywało coraz to nowe sposoby na przyciągnięcie klientów- a to więcej ramu, a to wygodniejsze przyciski, lepsze kąty widzenia i takie tam. Raz pokusili się o ekstrawagancję ze swojej strony i zmienili dobrze znane wszystkim PSP, które trudno utrzymać w rękach, w prototyp Xperia Play, które również źle się trzyma. PSP Go, znane także jako PSP-N1000 ztrolowało sporo dotychczasowych fanów marki przenośnych konsol. Z jednej strony było bądź co bądź bardziej wygodne od swoich poprzedników, ale z drugiej strony nie miało już czytnika UMD, a wielu użytkowników nie mogło się pogodzić z korzystania z dystrybucji elektronicznej.

PS Vita w akcji

Nastał rok 2012 i premiera PS Vita, które również nie posiada czytnika UMD, za to obsługuje karty pamięci NVG- i jakoś tym razem nikt nie hejtuje- przypadek? W każdym razie – w stosunku do swoich poprzedników , PS Vita można określić jako porządny i daleki skok na przód- dwa stick’i, ekran dotykowy i panel dotykowy z tyłu, przybliżają PS Vitę do tego co moglibyśmy określić jako kolejna generacja konsol i nowe spojrzenie na gaming.

Hipsterskie Nintendo

Nintendo zawsze zaskakuje swoim własnym, ‚innym’ podejściem do software’u i hardware’u. Dwa ekrany i składana budowa nowożytnych konsol tego producenta to znak rozpoznawczy na rynku światowym. Hipsterskie Nintendo jednak i na tym nie poprzestało. Zgodnie z mrocznym planem, na te konsole są wydawane przeważnie tylko gry znane na dalekim wschodzie, lub pięćsetne remake’i serii które poznaliśmy w latach 80-tych: Mario, Zelda i takie tam.

Nintendo DS przyciąga swoim śmiałym designem, dziwną polityką i niskim progiem wejścia dla osób, które nigdy by nawet nie pomyślały, że będą świetnie się bawić z dwoma kawałkami plastiku połączonymi ze sobą.

wersje Nintendo DS CPU i przestrzeń dyskowa wymiary(mm) i waga rozmiar ekranów i rozdzielczość bateria i czas działania przy maksimum obciążenia premiera i cena startowa

Nintendo DS

  • 67MHz ARM9 +33,5MHz ARM7
  • 256kB NAND
  • 148.7×84.7×28.9
  • 275g
  • 3.0cala 256x192px
  • 18-bit color
  • 850 mAh
  • 6-10h
2004
149.99$

Nintendo DS Lite

  • 67MHz ARM9 +33,5MHz ARM7
  • 256kB NAND
  • 133×73.9×21.5
  • 218g
  • 3.12cala 256x192px
  • 18-bit color
  • 1000 mAh
  • 5-8h
2006
129.99$

Nintendo DSi

  • 133MHz ARM9 +33,5MHz ARM7
  • 256MB NAND + rozszerzenie przez karty SD
  • 137×74.9×18.9
  • 214g
  • 3.25cala 256x192px
  • 24-bit color
  • 840 mAh
  • 3-4h
2008
169.99$

Nintendo DSi XL

  • 133MHz ARM9 +33,5MHz ARM7
  • 256MB NAND + rozszerzenie przez karty SD
  • 161×91.4×21.2
  • 314g
  • 4.2 cala 256x192px
  • 24-bit color
  • 1050mAh
  • 4-5h
2009
179.99$
Nintendo 3DS
  • 2 x 266MHz ARM1
  • 11.5GB NAND + rozszerzenie przez karty SD
  • 134x74x21
  • 235g
  • górny 3.53 cala 800x240px
  • dolny 3.02 cala 320x240px
  • 32-bit color
  • 1300mAh
  • 3-5h
2011
249.99$

Każda kolejna wersja dodawała coś nowego do poprawy stylu i jakości gry. Wkońcu Nintendo zdecydowało się na krok zgodny z panującymi trendami na rynku elektroniki – efekt 3d. W ten sposób Nintendo jako pierwsze wprowadziło technologię, która może być konkurencyjna dla nowożytnych smartphone’ów.

Najnowsza przenośna konsola Nintendo, Nintendo 3DS, jest wyposażone w system  automatycznej stereoskopii, dzięki której efekt trójwymiarowości obrazu można uzyskać bez potrzeby zakładania specjalnych okularów. Nie jest to jednak jedyna nowa właściwość konsoli. Do prowadzonych nowości można doliczyć również:

  • Circle Pad
  • wbudowany akcelerometr
  • wbudowany żyroskop
  • przełącznik efektu trójwymiarowego
  • port IR

Świecący Razer Switchblade

Kielu próbowało już ugryźć ten temat- co zrobić, aby namówić pecetowców na przesiadkę? Firma Razer, słynąca z ekstremalnych pod względem design’u, funkcjonalności i zdecydowanie za wysokiej ceny, postanowiła podjąć się tego wyzwania, przezentując na targach CES w 2011 roku swój Razer SwitchBlade.

Nazwa procesor, RAM, pamięć wbudowana ekran, wymiary i waga System data premiery
Razer Switchblade
  • Intel Atom
  • 7 calowy dotykowy
  • 172mm x 115mm x 25mm
Windows 7 nie ustalona

Razer Shitchblade w akcji

Co to jest? Trochę MID, trochę handheld, trochę nie wiadomo co. W założeniu ma to być przenośny komputer do zabawy poza zaciszem domowym. Z wyglądu przypomina zwykłego Netbooka, ale to tylko pozory. Jego cechą charakterystyczną są podświetlane przyciski, będące w stanie zmienić swój wygląd w zależności od uruchomionej gry.

  • W przypadku strzelanek, na klawiaturze wyświetlą się strzałki i przyciski wyboru broni, granatów i takie tam.
  • W przypadku DOTy klawiatura przyjmie formę listy dostępnych zaklęć i akcji.

W prawdzie to tylko koncept i nie wiadomo ile z tych rzeczy da się umieścić w finalnej wersji produktu, ale mimo to pomysł jest ciekawy i godny pochwalenia, zwłaszcza że każdemu zależy na największej personalizacji gry: zarówno graczom jak i deweloperom.

konsola doskonała, czyli dziecko indie developerów – nD

Jeśli kiedykolwiek interesowałeś się rynkiem handhaldów, to na pewno zwróciłeś fakt na cenę produktów z tego segmentu. Mowa tu o setkach dolarów, wydanych na bądź co bądź przenośną zabawkę. Okazuje się, że jest już zorganizowana grupa ludzi, którym nie podoba się fakt że 90% ceny nowoczesnych konsol to zwyczajna marża. Pisząc ‚zorganizowana’, mam na myśli podejmująca działania.

koncept konsoli nD

Konsola nD to koncept, albo nawet manifest wewnętrznego głosu starych graczy, którzy tęsknią za czasami gdy gry były bardziej skomplikowane od polityki firm je wytwarzających i kosztowały tyle, że spokojnie można było je kupować na weekend. W założeniu ma posiadać wszystkie cechy które umożliwią jej dowolne dostosowanie, zarówno pod względem sprzętowym jak i programowym.

PSP/PSP2 DS/DSi/3DS Dingoo Wiz/Caanoo nD
sold cheap no no no no yes
cheap to make no yes yes yes yes
app store no no sorta sorta yes
open app store no no sorta sorta yes
open dev tools no no sorta sorta yes
standard game buttons yes yes yes yes yes
wifi yes yes no adapter yes
custom software/OS hack firmware expansion card yes yes yes
openly brandable no no no no yes
touchscreen PSP2 yes no yes ?
active indie game development hacked / no hacked / no no no / Asia only yes

W chwili obecnej, istnieje już SDK, na którym można wypróbować swoje zdolności programistyczne i próbować dzięki niemu zabłysnąć wśród innych inDie deweloperów.

Konsola ma finalnie nie kosztować więcej niż 10 dolarów, a gry mają być albo darmowe lub za kilka groszy.

konsole rodziny GP2X

Konsole produkcji Południowo Koreańskiej firmy GamePark Holdings, która obrała sobie za cel tworzenie produktów opartych o Linuxowe, wolne oprogramowanie. Drugą cechą konsol z rodziny GP2X jest możliwość emulacji wszystkiego co zostało wyprodukowane przed 1997 rokiem.

Każde z urządzeń rodziny GP2X można podłączyć do telewizora aby grać na większym ekranie. Można je również podłączyć do komputera przez złącze USB w celu wymiany i aktualizacji danych. Możliwe jest również rozszerzanie pamięci urządzeń przez dodatkowe karty SD- GP2X w wersji F200 umożliwia dołączenie do urządzenia karty SDHC o pojemności 32GB .

Nazwa procesor i RAM ekran, wymiary System data premiery i cena startowa

GP2X

gpx2

  • 2x200MHz ARM920T
  • 64MB
  • 3.5 cala dotykowy 320×240
  • 143mm x 82.9mm x 34mm
GNU/Linux 2005
GP2X Wizgp2x wiz
  • 533MHz ARM9 + 3D Accelerator
  • 64MB
  • 1GB NAND FLASH
  • 2.8cali dotykowy 320×240
  • 61mm x 21mm x 18mm
  • 136g
GNU/Linux
  • 2009
  • 180$
GP2X Cannoogpx2 cannoo
  • 533MHz ARM9
  • 128MB
  • 3.5 cala dotykowy
  • 146mm x 70mm x 18.5mm
Linux
  • 2010
  • 150$

Podobno GP2X sprawdzają się również jako odtwarzacze muzyki i filmów, a także jako czytnik ebooków, ale to akurat kwestia dyskusyjna. W każdym razie- jeden pad/konsolka, posiada moc zdolną obrobić wszystkie gry konsolowe które ukazały się przed 1997 rokiem- szaleństwo.

Mega emulatorowy w pełni konfugurowalny Linux – Dingoo

Chińska firma Dingoo Digital Technology Ltd. zadebiutowała w 2009 roku ze swoją pierwszą kieszonsolką. Podobnie jak w przypadku w przypadku GP2X postawiono na Linuxa jako punkt wyjściowy dla różnego rodzaju emulatorów. Na tym jednak zabawa z konsolami Dingoo się nie kończy.

Nazwa procesor, RAM, pamięć wewnętrzna ekran, wymiary, waga data premiery
A-320a-320
  • 336MHz
  • 32MB RAM
  • 4GB
  • 2.8 cala 320×240
  • 125mm x 55mm x 15mm
  • 110g
2009
A-320ea-320e
  • 500MHz
  • 64MB
  • 4GB
  • 3.2 cala 400×240
  • 136mm x 59mm x 15mm
?
A-330a-330
  • 400MHz
  • 64MB RAM
  • 4GB
  • 2.8 cala 320×240
  • 132mm x 57mm x 15mm
nie ustalona
A-360a-360
  • 500MHz
  • 64MB RAM
  • 4GB
  • 2.9 cala 240×160
  • 85mm x 82mm x 24mm
  • 43g
nie ustalona
A-380a-380
  • 500MHz
  • 64MB RAM
  • 4GB
  • system Dingux
  • 3.2 cala 400×240
  • 136mm x 59mm x 15mm
  • 130g
nie ustalona

Dzięki rozbudowanej społeczności, możliwe jest hackowanie tych urządzeń na wszelkie sposoby. Prawdziwa gratka dla programistów nie mających co robić w wolnym czasem ;p

Demonstracja A-380

Możliwość grywania własnego systemu, własnych sterowników, nowych gier i innego kontentu. Jeśli tego wam mało to jeszcze dodajmy do tego możliwość grania w trybie multiplayer dzięki łączności bezprzewodowej modelu a-380. Ostateczny masakrator w przypadku Dingoo to podłączenie jednej konsolki do telewizora i połączenie jej bezprzewodowo z dwoma dedykowanymi oddzielnymi padami (F-16).

Porównanie GPx2 Wiz i Dingoo A320

Jeszcze handheld, już komputer – Open Pandora

Pandora miała być dymnym następcą GP2X, a skończyło się na małym zainteresowaniu wśród osób najbardziej wtajemniczonych w tematykę tworzenia gier na konsole z wolnym oprogramowaniem.

Recenzja Open Pandora

Łączność Wi-Fi, Bluetooth, porty USB 2.0, sprawiają że można by traktować to urządzenie jako dobry komputer Linuxowy, ale posiada zbyt mało mocy obliczeniowej aby sensownie móc przy jego pomocy korzystać z internetu.

Nazwa procesor i RAM ekran, wymiary, waga System data premiery
Pandora
  • 600MHz OMAP3530
  • 256MB RAM
  • 512MB
  • 4.3 cala dotykowy 800×480
  • 140mm x 83mm x 27mm
  • 320g
Linux 2.6.X 2008

Z kolei fatalne ułożenie przycisków czyni Pandorę bardzo trudną w ujarzmieniu jeśli chodzi o gry- a tych jest akurat sporo. Mowa o linuksie, a skoro tak, to wszelkie emulatory dozwolone.

What the JXD!

JinXing Digital, czyli JXD, od 1995 roku produkuje konsole przenośne które dorównują mocą, wyglądem i jakością wykonania  temu co zwykliśmy określać jako standard.

Chińska firma produkująca różnego rodzaju gadżety elektroniczne, obecnie zajmuje się dystrybucją co najmniej 16 różnych konsol. Różne wzory i kolory ale jeden cel- wpakować jak najwięcej funkcji w jak najmniejsze pudełko.

 

wersje PSP ekran, wymiary i waga bateria cena

A3300

a3300

  • 4.3 cala dotykowy 480x272px
  • 170mm x 77.6mm x 16.7mm
  • 187g
1200 mAh 79$

F3000

f3000

  • 4.3 cala dotykowy 480x272px
  • 172mm x 73.5mm x 15.5mm
  • 215g
? 72$
JXD 5000jxd5000
  • 5.0 cala dotykowy 800x480px
  • 194.5mm x 83.2mm x 16.1mm
  • 230g
2300 mAh 90$
JXD 100

jxd 100

  • 2.8 cala 320x240px
  • 122.0mm x 53.0mm x 12.0mm
  • 96g
? 40$
JXD 3000jxd 3000
  • 4.3 cala 480x272px
? 105$

JXD A16

jxd a16

  • 4.3 cali dotykowy 480x272px
  • 155.0mm x 77.5mm x 9.8mm
  • 190g
? 100$

V3

jxd v3

  • 4.3 cali 480x272px
? 115$

JXD 2000

jxd 2000

  • 4.3 cali 480x272px
? 105$

JXD 1000

jxd 1000

  • 4.3 cali 480x272px
  • 172.0mm x 73.5mm x 15.5mm
  • 215g
1600 mAh 95$

JXD 200B

jxd 200b

  • 2.7 cali 320x240px
? 60$

JXD 300B

jxd 300b

  • 2.8 cali 320x240px
  • 137.5mm x 61.8mm x 13.2mm
  • 91g
? 60$

V 1000

v1000

  • 4.3 cali 480x272px
  • 172.0mm x 73.5mm x 15.5mm
  • 215g
? 50$

JXD 300

jxd 300

  • 2.8 cali 320x240px
  • 137.5mm x 61.8mm x 13.2mm
  • 91g
? 60$

S601

s601

  • 4.3 cali dotykowy 480x272px
  • 170.0mm x 75.0mm x 17.0mm
  • 192g
? 90$

S7100

s7100

  • 7.0 cali dotykowy 800x480px
  • 238.5mm x 121.7mm x 12.4mm
  • 455g
3800mAh 145$

JXD100 – mikro coś potrafiące zapewnić 6 godzin gry, oglądanie filmów w rozdzielczości 320×240 lub 720×480 po podłączeniu do telewizora. S601 jest wyposażone w jeden stick kierunkowy, cztery przyciski akcji i trzy przyciski opcji- mało, ale trzeba też zważyć na rozmiar- trudno oczekiwać czegoś więcej po urządzeniu które może się zgubić w kieszeni.

S601 – PSP stojące na androidzie, w skrócie o to w tym chodzi. Z procesorem ARM Cortex A9 , Androidem w wersji 2.3, dotykowym ekranem, ergonomiczną budową i dostępem do bazyliona gier z android marketu, S601 może przynieść tyle samo lub więcej zabawy co oryginalne PSP. Jakby tego było mało to jeszcze mamy zapewniony dostęp do sieci dzięki wbudowanej karcie Wi-Fi.

A3300 – ergonomiczne, mini cudeńsko, potrafiące odtwarzać filmy w wysokiej rozdzielczości, posiadające ekran dotykowy 4.3 cala i kamerę do robienie zdjęć i filmów.

S7100 wszystko mający mini potwór pierwsze spojrzenie i na myśl przychodzi ponoć rewolucyjny kontroler do nowej konsolii Nintendo Wii U, choć potrafi zdecydowanie więcej. Zainstalowany Android w wersji 2.2 , wspierany przez procesor Cortex A9, układ graficzny ARM Mali400 i 512MB pamięci ram, zapewnia nie tylko możliwość gry z pomocą wielu emulatorów, ale także sprawdza się jako odtwarzacz filmów w wysokiej rozdzielczości i urządzenie do przeglądania zasobów sieci. S7100, z wbudowaną kartą bezprzewodową, dużym, 7 calowym dotykowym ekranem, bliżej do MID’a niż do klasycznej kieszonsolki.

Uśmiercone przed odcięciem pępowiny – Panasonic Jungle

Miało być tak pięknie- pierwszy handheld który pozwoli na nieskrępowaną grę w różnego rodzaju MMO. Panasonic nie wytrzymał jednak presji konkurencji i zaprzestał prac nad kieszonsolką, która mogłaby być czymś innym niż wszystkie dotąd, znane i lubiane produkty.

koncept Panasonic Jungle

Dziś w dobie gier na facebooku, które zarabiają i skupiają więcej uwagi na sobie niż WOW i LOL, wydaje się, że idea konsoli Jungle była jak najbardziej słuszna.
A Wy co myślicie?